Najnowsze artykuły

Lampa szczelinowa

Zdolność wyraźnego widzenia jest ważna dla każdego z nas. Ale jest to również coś, co mamy tendencję do przyjmowania za pewnik, dopóki nie zauważymy...

Czytaj Więcej

UVA

W okresie największego nasłonecznienia (i upałów!) warto omówić znaczenie ochrony oczu, w tym sposoby ograniczania szkodliwych skutków olśnienia słonecznego.

Zasadniczo potrzebujemy światła, aby widzieć. Około 80% wszystkich informacji, które przyjmujemy, odbieramy poprzez zmysł wzroku. Jednak zbyt dużo światła - i to niewłaściwego rodzaj światła - może powodować odblaski, które wpływają na naszą zdolność do przyswajania informacji, analizowania ich i rozumienia otoczenia.

Fakty na temat światła słonecznego

Każdy rodzaj światła ma swoje wady i zalety, a światło słoneczne nie jest tu wyjątkiem:

Zalety:

- Światło słoneczne jest najlepszym, najbardziej naturalnym światłem dla większości codzienne potrzeby życiowe.
- Światło słoneczne jest ciągłe i pełne spektrum: energia słoneczna na wszystkich długościach fal jest równa i zawiera wszystkie długości fal światła (wyjaśnione poniżej).

Wady:

- Trudno jest kontrolować jasność i intensywność światła słonecznego.
- Światło słoneczne może powodować odblaski, które mogą być problematyczne dla wielu osób o słabym wzroku.
- Światło słoneczne nie zawsze jest stałe i niezawodne, np. w pochmurne dni.

Światło widzialne i promienie świetlne

Ważnym czynnikiem, który należy rozważyć, jest pomiar światła widzialnego i promieni świetlnych, począwszy od definicji nanometra:

- Nanometr (nm) jest miarą długości fali świetlnej.
- Długość fali to odległość pomiędzy dwoma kolejnymi grzbietami lub korytami fali:

- Nanometr = 1/1,000,000,000 metra, czyli jedna miliardowa część metra. To jest bardzo małe!

Ludzki układ wzrokowy nie jest jednakowo wrażliwy na wszystkie promienie świetlne. Promienie światła widzialnego obejmują zakres od 400 nm (krótsze, o wyższej energii fale) ? 700 nm (dłuższe fale o niższej energii).

Widmo światła widzialnego zajmuje jednak tylko jedną część spektrum elektromagnetycznego:

- Poniżej niebiesko-fioletowego (400 nm i poniżej), znajduje się światło ultrafioletowe (UV).
- Powyżej czerwieni (700 nm i więcej) znajduje się podczerwień (IR).
- Ani światło UV, ani IR nie jest widoczne dla ludzkiego oka.

Światło ultrafioletowe i światło niebieskie

Światło ultrafioletowe (UV) składa się z kilku składników:

- Ultrafiolet A, czyli UVA (od 320 nm do 400 nm): Promienie UVA postarzają nas.
- Ultrafiolet B, czyli UVB (od 290 do 320 nm): promienie UVB nas spalają.
- Ultrafiolet C, czyli UVC (od 100 nm do 290 nm): Promienie UVC są filtrowane przez atmosferę, zanim do nas dotrą.

Promienie światła niebieskiego (od 400 nm do 470 nm) sąsiadują z niewidzialnym pasmem promieniowania UV:

- Istnieje coraz więcej dowodów na to, że niebieskie światło jest szkodliwe dla oka i może wzmacniać uszkodzenia komórek siatkówki.
- Więcej o skutkach niebieskiego światła można przeczytać w Artificial Lighting and the Blue Light Hazard na stronie Prevent Blindness.

Nowe badania przeprowadzone przez Narodowy Instytut Oka potwierdzają, że światło słoneczne może zwiększać ryzyko wystąpienia zaćmy oraz wykazują związek pomiędzy promieniami ultrafioletowymi (UV) a stresem oksydacyjnym, czyli szkodliwymi reakcjami chemicznymi, które zachodzą, gdy komórki zużywają tlen i inne paliwa do produkcji energii.

Światło słoneczne i odblaski

Odblaski to światło, które nie pomaga w tworzeniu wyraźnego obrazu na siatkówce; zamiast tego ma negatywny wpływ na komfort i wyrazistość widzenia. Odblaski to światło słoneczne, które przeszkadza, zamiast pomagać. Istnieją dwa podstawowe rodzaje olśnień.

Odblaski niedyspozycyjne

- Odblaski przeszkadzające (lub zasłaniające) to światło słoneczne, które zakłóca przejrzystość obrazu i zmniejsza kontrast.
- Źródłem olśnienia są powierzchnie odbijające światło (chromowane oprawy, monitory komputerowe, polerowane podłogi) oraz okna, które nie są zasłonięte zasłonami lub roletami.

Odblaski powodujące dyskomfort

- Odblaski dyskomfortowe to światło słoneczne, które powoduje bóle głowy i oczu. Nie zakłóca ono jasności obrazu wizualnego.
- Źródłem niewygodnych odblasków są poranne i wieczorne pozycje słońca, śnieg i lód oraz duże zbiorniki wodne (w tym baseny).

Kontrolowanie odblasków

Możesz chronić swoje oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym i zminimalizować skutki olśnienia, używając kapelusza z rondem lub daszka w połączeniu z soczewkami absorpcyjnymi.

- Soczewki absorpcyjne to okulary przeciwsłoneczne, które filtrują światło ultrafioletowe i podczerwone, redukują odblaski i zwiększają kontrast. Są one zalecane dla osób o słabym wzroku, ale są również pomocne dla osób o normalnym wzroku.
- Kolory soczewek to: żółty, różowy, śliwkowy, bursztynowy, zielony, szary i brązowy. Ultra-ciemne soczewki nie są jedynym wyborem dla ochrony przeciwsłonecznej.
- Soczewki o zabarwieniu żółtym lub bursztynowym są zalecane do kontroli światła niebieskiego.
- Technologie medyczne NoIR: Filtry NoIR (No Infra-Red) pochłaniają promieniowanie UVA/UVB, a także zapewniają ochronę przed światłem podczerwonym.
- Solar Shields: Solar Shields pochłaniają promieniowanie UVA/UVB i są dostępne w soczewkach na receptę.
- Soczewki pochłaniające promieniowanie można znaleźć w sklepach z produktami specjalistycznymi, w sklepach z artykułami pomocniczymi i urządzeniami dla osób niedowidzących lub w przychodniach dla osób niedowidzących w Twojej okolicy. Przed zakupem zawsze najlepiej jest przymierzyć kilka różnych kolorów i stylów, aby określić, co będzie dla Ciebie najlepsze.




Więcej zaleceń

- Zawsze noś okulary przeciwsłoneczne na zewnątrz i upewnij się, że są one zgodne z aktualnymi standardami UVA/UVB.
- Pamiętaj, że promieniowanie UV i niebieskie jest obecne nawet przy pochmurnej pogodzie.
- Upewnij się, że dzieci i starsi członkowie rodziny są zawsze chronieni okularami przeciwsłonecznymi z blokadą UVA/UVB oraz kapeluszami z rondem lub daszkami.

Maureen A. Duffy, CVRT
Specjalista ds. mediów społecznościowych, visionaware.org
Redaktor Naczelny, Journal of Visual Impairment & Blindness
Adjunct Faculty, Uniwersytet Salus/Kolegium Edukacji i Rehabilitacji