Najnowsze artykuły

Kompleksowe badanie wzroku

Dlaczego trzeba badać wzrok Koniec roku zbliża się szybkimi krokami - kiedy ostatni raz miałeś badanie wzroku? Czy było to kompleksowe badanie oczu? Aby...

Czytaj Więcej
Suplementy diety
26 lipca 2022
Kawa
25 lipca 2022
Stożki
21 lipca 2022

Suplementy diety

Wraz z wiekiem, to normalne, aby doświadczyć zmiany w oczach, więc ważne jest, że robimy wszystko, co możemy, aby utrzymać nasze oczy jasne i zdrowe. Jedzenie odżywczej diety jest nie tylko dobre dla Twojego ciała, ale także dla Twoich oczu. Jest prosty sposób, aby poprawić swoje zdrowie oczu: Zacznij od dokonywania tych samych odżywczych wyborów żywieniowych, które są dobre dla twojego ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Poniższe witaminy, minerały i inne składniki odżywcze są niezbędne dla dobrego widzenia i mogą chronić Twoje oczy przed schorzeniami i chorobami niszczącymi wzrok, takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD).

Owoce i warzywa

Składniki odżywcze zawarte w owocach i warzywach dostarczają przeciwutleniaczy, które mogą pomóc w utrzymaniu zdrowszych oczu. Owoce i warzywa zapewniają również ochronę, ponieważ wiele z ich składników odżywczych dostarcza przeciwutleniaczy, których nasz organizm nie potrafi syntetyzować.

Na przykład, luteina i zeaksantyna są ważnymi przeciwutleniaczami, które pomagają zapobiegać degeneracji soczewki i siatkówki. Spożywanie diety bogatej w te karotenoidy pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia AMD poprzez zwalczanie utleniania w komórkach siatkówki oka.

Pokarmy bogate w luteinę i zeaksantynę to zazwyczaj ciemne kolorowe owoce i warzywa, w tym:

  • szpinak
  • jarmuż
  • kapusta pekińska
  • żółta kukurydza
  • marchewki
  • kiwi
  • mango
  • melony

Kwasy tłuszczowe omega-3

Jedzenie tłustych ryb, takich jak łosoś, tuńczyk, makrela i sardynki, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, również pomaga obniżyć ryzyko wystąpienia AMD. Kwasy tłuszczowe omega-3 są bogate w kwas dokozaheksaenowy (DHA), który jest ważny dla zdrowia oczu i funkcji widzenia. Osoby z zespołem suchego oka (tj. niską produkcją łez) mogą odnieść korzyści z diety bogatej w kwasy tłuszczowe omega-3, ponieważ suche oko jest związane z niskim poziomem DHA.

Badania wykazały jednak, że suplementy witaminowe z kwasami tłuszczowymi omega-3 mogą nie zapewniać tak dużej ochrony. Oznacza to, że lepiej jest jeść ryby niż tylko przyjmować suplementy omega-3. Ważne jest, aby pamiętać, że duże spożycie ryb może przyczynić się do wysokiego poziomu rtęci (How Much is Too Much Mercury).

Możesz również znaleźć kwasy tłuszczowe omega-3 w źródłach roślinnych, takich jak:

  • orzechy
  • nasiona (nasiona lnu i nasiona chia)
  • ciemna, liściasta zielenina (sałata, rukola, szpinak).

Witaminy z grupy B

Wyższy poziom witamin z grupy B może obniżyć ryzyko rozwoju AMD.

Pokarmy o wysokiej zawartości witaminy B6 obejmują:

  • banany
  • kurczak
  • fasola
  • ziemniaki
  • ryby
  • wątroba
  • wieprzowina

Do pokarmów o wysokiej zawartości witaminy B12 należą:

  • nabiał
  • jajka
  • mięso
  • drób
  • skorupiaki

Rozważ duże sałatki jako główne danie na lunch i kolację, dodając stosunkowo niewielkie ilości białka zwierzęcego, jeśli jest to pożądane. Możesz również wybrać pokarmy o niskiej zawartości glikemii, takie jak pełnoziarniste pieczywo i makarony, które mogą obniżyć ryzyko wystąpienia AMD poprzez ustabilizowanie poziomu glukozy we krwi.

Zdrowe przepisy znajdziesz na stronie Eye Cook.